Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna nazwana jest w IRK sprawdzianem predyspozycji. Ma ona na celu przede wszystkim rozpoznanie pozaszkolnych zainteresowań kandydata, przez co daje mu dużą swobodę, jeśli chodzi o wybór tematu czy bibliografii.

Rozmowa rekrutacyjna na MISH znacznie różni się od egzaminów na olimpiadzie i ustnej matury z języka polskiego. Oprócz wykazania się wiedzą z danego, zaproponowanego przez siebie tematu, warto też w międzyczasie pokazać inne (różnorodne) zainteresowania, zaciekawić komisję swoją osobą oraz przedstawić się jako inteligentny i wszechstronny człowiek (którym oczywiście jesteś!). Komisja zazwyczaj nie przepytuje wyłącznie z przygotowanych tematów – podczas rozmowy dyskusja może skręcić w jakąś inną stronę, również i do lektur przedstawionych przez Ciebie w bibliografii.

Nie powinieneś się denerwować, jeżeli nie odpowiesz na jakieś pytanie – bez paniki, nic się nie stało. Właśnie tym rozmowa kwalifikacyjna różni się od innych egzaminów ustnych – tutaj głównym zainteresowaniem komisji nie jest nieograniczona wiedza kandydata, a raczej jego podejście do tematu i zdolność logicznego myślenia. Nie jest wstydem przyznać się do niewiedzy – niejednokrotnie w komisji pojawiali się eksperci w danych dziedzinach, którzy potrafili zadać naprawdę trudne pytania bez jednoznacznej odpowiedzi, by zachęcić kandydata do dyskusji. W takich chwilach równie ważne jest to, jak się wysławiamy i jaką stosujemy argumentację (i czy potrafimy obronić nasze stanowisko!).

Kto wchodzi w skład komisji?

Na IRK znajdziemy informację, że w skład komisji wejdą wybitni nauczyciele akademiccy UW oraz zaproszeni eksperci z innych ośrodków naukowych. Owszem, są wybitni – z tym nie należy dyskutować. Ale nie ma tam informacji, że w skład komisji wchodzą też studenci. Według Statutu UW:

W skład komisji rekrutacyjnej, prowadzącej rekrutację na studia wyższe, wchodzą nauczyciele akademiccy oraz nie więcej niż dwóch przedstawicieli studentów wskazanych przez właściwe organy samorządu studentów. Komisji rekrutacyjnej przewodniczy, powołany przez kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej rekrutację, nauczyciel akademicki mający co najmniej stopień naukowy doktora.

Warto pamiętać, że komisja rekrutacyjna to nie to samo co komisja egzaminacyjna, ale obie są ze sobą powiązane.

Komisja składa się zazwyczaj z trzech osób. Ich zadaniem jest przyznanie odpowiedniej liczby punktów, a przez to wybór tych spośród kandydatów, którzy (według nich) pasują do środowiska Kolegium MISH i sprawdzą się jako studenci studiów międzyobszarowych.

Nie obawiaj się, że zajmiesz się tematem, o którym nigdy nikt nie słyszał. Środowisko akademickie UW jest bardzo rozbudowane i zdziwiłbyś się, jakie rzeczy bywają dziedzinami zainteresowań naukowców.

Jak wymyślić temat?

Powtórzymy jeszcze raz: nie należy mylić rozmowy kwalifikacyjnej z egzaminem, w którym tylko jedna odpowiedź jest poprawna – to nie test, a prawdziwa rozmowa, oparta na wymianie myśli. Jej celem jest sprawdzenie umiejętności formułowania myśli, prowadzenia konwersacji, argumentacji oraz zdolności łączenia między sobą różnych tematów i zagadnień.

Zachęcamy do przemyślanego wyboru tematów, który umożliwi przeprowadzenie interesującej, ale też rozwijającej dla nas samych rozmowy, która dotyczyć będzie różnych sfer naszych zainteresowań. Interdyscyplinarność to niezwykle istotna kwestia. Każdy z wymyślonych tematów powinien w jakiś sposób łączyć w sobie różne aspekty, dziedziny, zagadnienia naukowe, które nas w jakiś sposób interesują czy inspirują. Ukazanie zaskakujących połączeń między tymi aspektami nauki – często wydających się nie być ze sobą związanych – sprawi, że nasz temat stanie się o wiele bardziej interesujący. Ważnym aspektem doboru tematu jest także fakt, by opierał się na wiedzy pozaszkolnej, a więc takiej, która nie była opracowywana na rzecz przeróżnych olimpiad przedmiotowych czy samej matury. Rozmowa powinna opierać się na zainteresowaniach i naukowych pasjach, a nie wiedzy przygotowanej i wypracowanej w kontekście tematów olimpijskich lub tematów maturalnych.

A poza tym pamiętaj: w skład komisji wchodzą wybitni nauczyciele akademiccy UW oraz zaproszeni eksperci z innych ośrodków naukowych, co może oznaczać, że traficie na osoby od wielu lat egzaminujące również na olimpiadzie. Byłoby trochę niezręcznie, jeśli mimo zakazu powtórzysz temat z olimpiady.

Komisja egzaminacyjna może wybrać jeden z dwóch wcześniej przedstawionych jej tematów, ale może też chcieć porozmawiać o obu – dlatego warto tak dobrać tematy, aby oba były jednakowo interesujące.

Co z bibliografią?

Nie jest to kwestia, nad którą trzeba specjalnie główkować: najlepiej wpisać do bibliografii te materiały (nie tylko książki!), z których się korzystało, oraz pamiętać o odpowiedniej formie ich zapisu (taką instrukcję znajdziesz w różnych artykułach w Internecie, np. styl harwardzki). Strona internetowa także może być źródłem – wtedy należy pamiętać o podaniu dokładnego adresu strony oraz daty dostępu.

Bibliografia to nie konkurs na największą listę – sugerujemy wpisać te teksty kultury, które znasz i które są ściśle związane z Twoim tematem. Nie ma konkretnych wymagań co do liczby pozycji, dlatego warto podejść do sprawy rozsądnie. W dodatku łatwiej i mądrzej jest dokładnie się przygotować z trzech książek, aniżeli z pięćdziesięciu. A gdy zdążysz przeczytać coś dodatkowego, zawsze możesz o tym wspomnieć na rozmowie.

Jeśli z kolei jesteś w odwrotnej sytuacji i nie wiesz, do czego jeszcze mógłbyś sięgnąć, zawsze warto odwiedzić bibliotekę i przespacerować się po interesującym Cię dziale. Nawet malutkie biblioteki publiczne za rogiem skrywają dużo przydatnych lektur. Oprócz tego można skorzystać także z:

Pamiętaj, żeby nie wkuwać pozycji z bibliografii na blachę. Rozmowa kwalifikacyjna to nie odpytka! A z drugiej strony zdecydowanie odradzamy wpisywanie dzieł, których nie czytałeś, ale które dobrze wyglądają na liście –  pamiętajcie, że pojawiają się również pytania o teksty z bibliografii. A nie ma nic gorszego od niewiedzy, kim jest ta Margaret Thatcher, która napisała wskazaną przez Ciebie książkę!

Co się dzieje po wejściu?

Zaczyna się od strony technicznej: zostaniesz poproszony o pokazanie dowodu tożsamości, a potem zaproszony do pokoju, w którym odbędzie się rozmowa (nie zapomnij się przywitać!).

Zazwyczaj na początku komisja zadaje parę pytań na rozgrzewkę – skąd jesteś, skąd wiesz o MISH, czym się interesujesz, dlaczego takie studia. Później przechodzi do właściwej części rozmowy i prosi o krótką prezentację wybranego przez egzaminatorów tematu lub od razu zadaje pytania z nim związane.

A te mogą być różne – mogą odnosić się do wskazanych lektur, Twoich przemyśleń z nim związanych czy do przykładów ilustrujących omawiany problem. Rozmowa może wykroczyć poza ramy nakreślonego przez Ciebie tematu. Możesz zostać zapytany o jakieś nieoczywiste powiązanie z nim – nie bój się odpowiadać tak, jak myślisz. W ten sposób komisja sprawdza, czy to, o czym mówisz, naprawdę jest tym, co Cię interesuje i w związku z tym – czy masz jakąś wiedzę pozostającą w relatywnym związku z samym tematem. Powtarzamy: nie jesteś ekspertem i masz prawo czegoś nie wiedzieć. Zawsze jednak warto dopowiedzieć to, co Ci się wydaje, aby pokazać komisji, że masz o tym jakieś pojęcie.

Jeśli zauważysz, że członkowie coś zapisują w trakcie Twojej wypowiedzi, to nie obawiaj się, że notują Twoje błędy. Po prostu zapisują swoje obserwacje lub pytania, które mogliby zadać.

Po maglowaniu na wszystkie strony komisja Ci podziękuje i poinformuje, kiedy będą dostępne wyniki. Całość zabierze od 15 do 20 minut.

Podsumowanie

Postaraliśmy się przybliżyć nieco wygląd tej formy egzaminu – reszta należy do Ciebie. Choć rozmowa może wydawać się czymś przerażającym i zdecydowanie przerastającym Twoje siły, to na pewno taka nie jest. Wybierz przede wszystkim to zagadnienie, które Cię najbardziej interesuje, a potem zastanawiaj się, w jaki sposób można połączyć to z innymi dziedzinami nauki (o ile już samo w sobie nie jest interdyscyplinarne!). Komisja zdążyła już poznać wiele tematów dotykających różnorodnej tematyki – od rapu po przyprawy korzenne – więc nie bój się pokazać Twojego prawdziwego ja! Powodzenia!

P.S. Nie, nie można mieć notatek ;)


Autorki i autorzy: Asia Nawrotkiewicz, Bartosz Wultański, Przemek Wojenka, Agata Dohojda, Dominika Kuna, Michał Szczepaniak, Ula Markiewicz, dn. 27.03.2018 r.

Oficjalna strona Samorządu Studentów Kolegium MISH UW. Stworzona przez Marcina Kozaka. Prowadzona przez Zarząd Samorządu Studentów Kolegium MISH UW.

Polub nas na Facebooku!